5 éves a Magyar Termék Nonprofit Kft.

Idén ünnepli fennállásának 5. évfordulóját a Magyar Termék Nonprofit Kft. Az alapításkor 13 cég összefogásával alakult, mára több mint 30 vállalat csatlakozott.

A cégek már akkor úgy gondolták, hogy a vásárlási döntések során a termék eredete meghatározó jelentőségű lesz, ezért érdemes ilyenfajta megkülönböztetést alkalmazniuk a termékeiken és kommunikációjukban. Ezen elképzelésük 2011-re vitathatatlanul beigazolódott. Az elmúlt évek jelentős erőfeszítéseinek köszönhetően a Magyar Termék tanúsító védjegy mára kategóriájának legelismertebb jelölésévé vált. (Kaposvári Egyetem idei, független kutatása szerint is.)

Az évfordulós rendezvényen Kecskeméti Attila, Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője, köszöntőjében a magyar termék választásának gazdaságélénkítő erejét hangsúlyozta. Ismertette továbbá a 2012-es szakmai támogatású programot, a dél-dunántúli gazdaság-élénkítő mintaprojektet, mely a Magyar Turizmus Zrt. Dél –Dunántúli Turisztikai Régiójával összefogásban készül.

Emellett kiemelte azon tagvállalatok munkatársait, akik a Nonprofit Kft. 5 éves fennállása óta a legtöbbet tették a Magyar Termék elismertetésének érdekében. A köszöntőt követően dr. Mellár Tamás, a Pécsi Tudományegyetem rektora beszélt a gazdaságpolitikai lehetőségekről a helyi gazdaság és belső piacok fejlesztése érdekében. Majd dr. Czene Zsolt, Vidékfejlesztési Minisztérium Stratégiai Főosztályának főosztályvezetője ismertette a Vidékfejlesztési stratégiát. A Tesco kommunikációs igazgatója, Iglódi-Csató Judit és Pálinkás Zsolt, beszerzési igazgató „A multi esete a kisvállalkozókkal, avagy a Tesco Regionális Beszállítói Fórumait” mutatta be. Végül Hegyi Zsuzsanna, a Magyar Turizmus Zrt. Dél-Dunántúli Regionális Marketing Igazgatóságának vezetője ismertette a köszöntőben már említett mintaprojekt részleteit. A rendezvény zárásaként átadták a Magyar Termék tanúsító védjegy használatáról szóló okleveleket.

EGYRE FONTOSABB A FOGYASZTÓKNAK A MAGYAR TERMÉK
A Magyar Termék Nonprofit Kft. munkájának is köszönhetően elmondható, hogy mozdulás látható a fogyasztói tudatosság előnyös változása irányában. Egy 2009-es felmérésből kiderül, hogy a megkérdezett vásárlók 68 százaléka inkább választja a magyar termékeket, ez 2005-ben még csak 52 százaléknál volt szempont, ezelőtt pedig még ennyire se volt érdekes a termék eredete a vásárlási döntés során. Míg korábban a vásárlói döntés során a termék eredete 9-10. helyen szerepelt, vagyis elmondható, hogy szinte fel se merült, addig ma már egyre több a tudatos vásárló, akik a magyart részesítik előnyben, az ár és a minőség mellett a döntés során a 3. szempont a termék magyar eredete.

DÉL-DUNÁNTÚLI MINTAPROJEKT, A MAGYAR TERMÉK NONPROFIT KFT. TÁRSADALMI FELELŐSÉGVÁLLALÁSA 2012-BEN
Gazdaságélénkítő programot kezdeményez és koordinál a Magyar Termék Nonprofit Kft. a Dél-Dunántúl Turisztikai Régióban 2012-ben, hiszen a védjegyhasználói kör termékeinek promótálása mellett, ezen társadalmi szerepvállalás szintén fontos feladata a Kft-nek. A mintaprojekt célja a helyi termékek kereskedelmi körforgásba történő integrálása, a turizmus multiplikátor hatásának segítségével. 2012-től a régió turisztikai központjaiban a szállodák és éttermek kínálatában erőteljesebben jelennek meg a helyi termékek és szolgáltatások. A Magyar Turizmus Dél-Dunántúli Regionális Marketing Igazgatósága felméri a szállodák, éttermek helyi termék igényeit (mit, mikor, milyen minőségben, milyen mennyiségben szereznek be), míg a megyei vállalkozói központok, együttműködve a kamarákkal és a Leader csoportokkal felmérik a helyi termék kínálatot. Turisztikai településenként a vállalkozói központok által szervezett helyi termék börzéken személyesen mutatkoznak be a termelők és termékeik a turisztikai szolgáltatók számára, ill. évente augusztusban helyi termék seregszemlét szerveznek a Szentlőrinci Gazdanapokon. A kereskedelmi láncok is csatlakoznak a programhoz, egységeikben helyi termék felület kialakításával. A márkázás segíti a helyi termékek beazonosítását: a Magyar Termék / Magyar Szolgáltatás védjegyek körének kibővítése a Helyi Termék/Helyi Szolgáltatás változattal, amelyek mellett megjelenik a származási hely (régió), illetve a QR kód, melynek segítésével az adott termék / szolgáltatás valamennyi információja elérhető okos ill. félokos telefonokkal (termelő portréja, a termékkel kapcsolatos előállítási, minőségi információk, stb.) Konkrétumként kiemelhető: 2012 Dél-Dunántúlon a helyi ízek éve. Falusi vendéglátóknál 3 helyi íz ingyenes kóstoltatása, a szállodák, éttermek étlapján betétlapon megjelenő, a helyi, friss, szezonális hozzávalókból készült ételekkel; a bőséges és változatos, lassan elköltött mediterrán reggelik bevezetése.

A MAGYAR TERMÉK NONPROFIT KFT. EDDIGI EREDMÉNYEI:

A tagok eddig kb. 460 millió forintot fordítottak közösségi kommunikációra.
A 2010-es évben 100 millió forint értékű nagyszabású, kifejezetten sikeres kampány zajlott májustól év végéig a védjegy népszerűsítése érdekében.
2011-ben 5 védjegyhasználó részvételével a tavalyinál is nagyobb volumenű promóció zajlik 8 hónapon keresztül. Emellett a Magyar Termék Kft. alapító tagja, a Forest-Papír Kft. finanszírozásában és a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Kormányzati Kommunikációért Felelős Államtitkárság, valamint az Agrár Marketing Centrum szakmai támogatásával elkészült egy rövid animációs film, „Válassz magyart!” címmel, melyet - az internetes jelenlétnek és a televíziókban, társadalmi célú üzenetként vetíttet rövid szpotoknak köszönhetően – több, mint egymillióan látták. E film a magyar élelmiszer ágazat problémáit, illetve azok megoldásának lehetőségeit igyekszik közérthető módon bemutatni. Cél, hogy a filmen keresztül tiszta, egyértelmű üzenetet jusson el a hazai termékek vásárlásának fontosságáról.
A film egy sorozat I. része, melynek folytatása idén májusban elkészült a Magyar Turizmus Zrt. támogatásával, „Itthon a legjobb” címmel. A film Magyarország szépségét, kincseit, vonzerejét mutatja be turisztikai régiók és programok által nyújtott különleges hangulatok kiragadásával, izgalmas vizuális megoldásokkal, kifejezetten erre a célra írt zenével. Jelentős kormányzati és szaktárca szintű támogatásnak köszönhetően a filmet számos fórumon lehet(ett) kommunikálni. Az interneten (youtube) és társadalmi célú üzeneteként a közmédiákban történő közzétételen túl több százezer DVD-t juttatott el a Magyar Termék Nonprofit Kft. az érintett célközönségnek. Ha magyar terméket vásárolunk, magyar szolgáltatást veszünk igénybe, akkor magyar munkahelyeket támogatunk. Ha itthon nyaralunk, itthon költjük el a pénzünket, a magyar szolgáltatókat, a magyar gazdaságot támogatjuk. Célkitűzés ezzel a filmmel és a hozzá kapcsolódó „Itthon a legjobb” programmal a hazai turizmus népszerűsítésén keresztül a hazai turisztikai szolgáltatók pozíciójának erősítése, mely továbbfejlesztése valósul meg a 2012-es dél- dunántúli mintaprojektben.

A fenti promóciós, kommunikációs eszközök széles tárházának alkalmazásával a Magyar Termék Nonprofit Kft. legfőbb törekvése, hogy a fizetőképes magyar lakosság lehető legszélesebb körét megszólítva ösztönözze a magyar termékek választását, közvetlenül segítve a hazai gyártókat és kistermelők forgalmának és bevételeinek növelését, hosszútávon pedig a magyar gazdaság fejlődését. Ezért továbbra is várja csatlakozni kívánó, a kritériumoknak megfelelő, új védjegyhasználók jelentkezését.