Menü

A többségnek fontos a magyar eredet

A Nielsen felmérése szerint tízből hat fogyasztó tartja fontosnak, hogy amikor élelmiszert vásárol, akkor magyar terméket válasszon. Ezen belül azonban a jó minőség, a termék egészséges volta és a megbízható alapanyag befolyásolja a döntést. Mindössze 16% mondta azt, hogy neki aztán mindegy, hogy magyar-e egy termék vagy sem.

Tízből hat fogyasztó tartja fontosnak, hogy amikor élelmiszert vásárol, akkor magyar terméket válasszon - derül ki a Nielsen kutatásából. Közülük egyharmad a jó minőség, egyötöd pedig a hazai áru egészséges volta miatt dönt úgy, ahogy. Ezután a megbízható alapanyag, a megszokott íz és a márka kedveltsége következik, 10-17 százalék közötti arányban. 23 százalék szerint "fontos is, meg nem is" az élelmiszerek magyar eredete, 16 százalékot pedig egyáltalán nem foglalkoztat a származási hely kérdése élelmiszervásárláskor.

A magyar termékek közül legtöbben a húskészítményeket részesítik előnyben (81%). Ezt a zöldség és gyümölcs (76%), a tej (72%), az alapvető élelmiszerek, mint liszt, cukor, búzadara (62%), a sajt és joghurt-tejföl-kefir-tejdesszert-tejszelet (54-54%), a méz és a lekvár (53%) követik.

A Nielsen a láncok akciós újságainak vizsgálata alapján megállapította, hogy a húskészítmények 68 százalékát magyar termék logóval együtt hirdették idén júliusban. A zöldség- és gyümölcsféléknek pedig átlagosan 58 százalékát akciózták a magyar eredet megjelölésével.

"Érdemes lenne a magyar termék megjelölést kiterjeszteni olyan kategóriákra, amelyeknél szintén fontos a fogyasztók számára, hogy hazai eredetű az élelmiszer. Felmérésünk szerint ugyanis, ha a boltok egy árucikket magyar termék logóval kínálnak, akkor jelentősen megnövekszik, olykor duplájára emelkedik az eladása" - mondta el Villányi Ágnes , a Nielsen kereskedelmi kapcsolatok osztályvezetője.

A válaszadók negyede (26%) hajlandó többet fizetni egy termékért, ha magyar. A többségük 5-10 százalékos pluszt hajlandó bevállalni a hazai élelmiszerért. Kisebb részük viszont 10 százaléknál nagyobb árkülönbséget is elfogad. Általában "magyar árprémiumot" a nők, a legmagasabb jövedelműek és a felsőfokú végzettségűek hajlandók fizetni.

A felmérés kiterjedt arra is, hogy mit jelent a fogyasztók számára, ha egy élelmiszer csomagolásán magyar származásra utaló feliratot, információt találnak. A legtöbben (49%) azt válaszolták, hogy "kizárólag magyar alapanyagból és Magyarországon állítják elő". Utána a "Jelentős részben magyar alapanyagból és Magyarországon állítják elő" (31"), majd a "Magyarországon csomagolták" (10%) és a "Márkájuk magyar" (8%) állítás következett.