Salátamánia - Gazsi Zoltán, az eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója

A hazai konyhakész saláta piac tovább fejlődött a tavalyi évben, bár a kategória részesedése a fejlettebb országokhoz képest még mindig alacsony. Az eisberg növekedésében a cég salátafogyasztást és márkát népszerűsítő marketingkampányai és megújult választékpolitikája egyaránt fontos szerepet kaptak. A részletekről Gazsi Zoltán ügyvezető igazgatót kérdeztük.

Évek óta növekedést mutat a konyhakész, mosott és csomagolt saláták piaca. Minek köszönhető a folyamatos fejlődés?

Az okok összetettek. A bázis a fejlettebb országokhoz képest még mindig alacsony, de mindenképpen kiemelendő a fogyasztók egyre egészségtudatosabb életmódja, mely a táplálkozási kultúra megváltozását is érintette. A szervezet számára bizonyítottan hasznos a saláták és zöldségek fogyasztása, amely egyben a sportos, egészséges életvitel elengedhetetlen része. Célzott, intenzív marketing kommunikációs és a salátafogyasztást népszerűsítő felvilágosító kampányaink fontos szerepet játszanak a növekedésben. Tudatában vagyunk annak, hogy a piacvezető szerep egyben felelősséget is jelent: ezért folyamatosan nagy energiákat fektetünk a salátapiaci „torta” növelésébe. Hirdetések, promóciók, kóstoltatások, kreatív megjelenések, sporttal és egészségtudatossággal kapcsolatos rendezvények támogatása, szponzorációja, iskolák, óvodák, jó ügyek segítése egyaránt meghatározó elemei a tevékenységünknek. Partnereink,
látva a kategória fejlesztése érdekében tett erőfeszítéseinket, bíznak a további közös növekedésben. Sikerreés fejlődésre minden üzletláncnak szüksége van, és ebben mi jó partnerek vagyunk.

A cég további fejlődésében milyen lehetőségek vannak, ebben milyen szerepet kap a szezonalitás?

Exporttevékenységünk erősebben nőtt, mint a hazaiértékesítés, de az itthoni trendeket nézve is egyértelmű a folyamatos, mintegy 10 százalék feletti bővülés. Éves árakkal dolgozunk, ezért a konyhakész termékek ára a nyári időszakban relatív magas a piacon elérhető zöldségfélékhez képest, télen pedig relatív olcsó. Ez az egyes hónapok között 15-20 százalékos eltérést is eredményezhet. Ezt a képet azonban tovább színesítik az akciók, amelyek – amennyiben koncentráltan vannak szervezve - az egyes hetek között akár 40 százalékos árszintváltozást is eredményezhetnek.
Így volt ez például az év első hetében: a három fő vevőnk egyszerre akciózott. Szép feladat volt ennek a kihívásnak friss alapanyaggal és logisztikával megfelelni, de sikeresen megoldottuk. Az eisberg brand elfogadottságát nyáron lehet igazán jól látni: a téli időszakban az üzletláncok saját márkás eladásai kissé visszaesnek, a márka vásárlói azonban ekkor is kitartanak termékeink mellett.

Milyen szerepe van a növekedésben, hogy a cég a sajátmárkás piacon is igen aktív?

Egy termelő vállalat működése a gyártói kapacitások optimális kihasználása mellett válik rentábilissá, így csak megfelelő nagyságú volumen esetén tud hatékonyan és gazdaságosan dolgozni, azaz ekkor tud versenyképes árakkal megjelenni a piacon. A sajátmárkás termékek alacsonyabb árrésszintet biztosítanak az előállítók számára, a nagy mennyiségek következtében azonban kedvezőbb gép és munkaerő kihasználtságot biztosítanak. Fontos szempont
az is, hogy sajátmárkás beszállítónak lenni erős és szoros kapcsolatot jelent az adott áruházlánccal. Mindez kiegyensúlyozott partneri viszony esetén hosszú távú, sikeres együttműködést képes biztosítani mindkét fél részére.
Jó példa erre az eisberg Hungary Kft. huszonkét éves tevékenysége: amellett, hogy az eisberg név alatt forgalmazott márkatermékeinkkel országos disztribúcióval rendelkezünk, becslésünk szerint a hazai sajátmárkás volumen 95 százalékát is mi gyártjuk. Portfóliónkban harmonikusan egészíti ki egymást
a két kategória. Az áruházláncok a komoly befektetéssel kialakított brandjüket nem veszélyeztetik bizonytalan beszállítókkal, ezért a tapasztalatok azt mutatják, hogy jellemzően csak erős márkagyártókra bízzák sajátmárkás termékeik fejlesztését.
Itthon az eisberg a legmagasabb szintű elvárásoknak megfelelő gyártást tudja garantálni: a termékminőségen és termékbiztonságon kívül a működés minden eleme auditált. Nem okozunk csalódást azon partnereknek, akik hisznek bennünk.

Mennyire maradtak árérzékenyek a fogyasztók és ehhez kapcsolódóan milyen mértékű a termékkör akciós forgalma?

Még a legszegényebb országokban is kialakul egy szűk vásárlói réteg, amelyiknek nem számít az ár. Csupán ebből a vevőkörből azonban egy komoly gyártókapacitással rendelkező vállalat nem tud megélni. Magyarországon a szélesebb értelemben vett prémium kategóriát is elérte a vásárlóerő csökkenés hatása. Van, aki óvatosabb lett, van, aki tudatosabb, van aki jobban odafigyel a fenntarthatóságra, mások az előbb említetteket ötvözik. Mindezek összetett
hatása megmutatkozik a csomag átlagsúlyok csökkenésében: a csomagár mára sokkal fontosabbá vált a vásárlói döntésben, mint a vetített ár. Emellett egyre nagyobb arányú az akciós értékesítésünk, bár még így is elmarad számos cég gyakran 50 százalékot is meghaladó nagyságrendjétől.

Hogyan reagálnak a kategóriát érintő vásárlóerő csökkenésre?

A kedvezőtlen hatást több szinten igyekeztünk ellensúlyozni. Az úgynevezett B brand termékeink (puszta, betyár) bevezetésével erőteljesen tudtuk növelni a konhakész termékeket vásárlók számát. Ez sok új fogyasztót is jelent. A különlegesebb összetevőket igénylők részére bevezettük a Freshbalance mixet, amely esetében a csomagolás dizájn is jól támogatja a könnyed, sportos üzenetet. A folyamatos fejlesztések, a Kaizen eszköztárának alkalmazása rávilágítottak belső tartalékainkra: a veszteségeket kontroll alatt tartva el tudtuk kerülni az áremelkedéseket. Nincs olyan nap, hogy a termelésben dolgozó vezetők ne jönnének
össze a minőségbiztosításért felelős kollegákkal, beszerzőkkel, a vevőszolgálattal megbeszélni és értékelni az előző napi eseményeket, az esetleges hibákat pedig még aznap korrigálni.
Néha egy nap alatt mintegy 40 tonna nyersanyagot dolgozunk fel. Nem lehet tehát kérdéses ügyeket sokáig halogatni, mindenkinek észnél kell lenni, és a nap 24 órájában azonnal megalapozott döntéseket kell tudni hozni…

Milyen irányba ösztönzik a fogyasztói igények a céget?

A fogyasztók nemcsak a felgyorsult élet, hanem kényelmi szempontok miatt igénylik a konyhakész termékeket. Kisebb csomagokat keresnek annak ellenére, hogy a kis kiszerelésnél az élelmiszerhez képest óhatatlanul magasabb a csomagolóanyag aránya.
Mindenesetre a trend egyértelmű: csökkenő csomagsúly, izgalmas, színes, kreatív összetevők, természetesség és stabil eltarthatóság.
Kérdés azonban, hogy mekkora sikerre számíthatnak nálunk a nyugaton bejáratott komplex salátatálak, amelyek eltarthatósága a speciális összetevők miatt rövidebb.
A rövidebb szavatossági idejű termékeket a vasárnapi boltbezárás életbelépésétől kezdve még nehezebb lesz kezelniük az üzletláncoknak, a kidobási veszteségeik megnőhetnek, óvatosabb rendeléseik pedig esetenként polchiányokat,-azaz forgalomkiesést- fognak okozni.
A csomagolás dizájn esetében úgy vélem, kettős szempontot kell figyelembe venni a saláták esetében: a szép dizájn fontos, de még fontosabb, hogy a lehető legnagyobb felületen láttassa a terméket. Alapvetően a szép, friss mixnek kell magát egyre inkább eladnia.
Bár manapság a fogyasztók igénylik, hogy minden termék az év 365 napján elérhető legyen az üzletláncok polcain, azoknak a szezonális mixek értékesítése nő, amelyekben az összetevők egy része az aktuális évszaknak megfelelő.
Jó példa erre a tavaszi retkes-medvehagymás, vagy ősszel a nyers sütőtökös mixeink sikere.
Fontos látni, hogy nem csak a termelő cégeknek, hanem a fogyasztóknak is felelősségük van ezen a területen, hiszen azzal, hogy végül mit emelnek le a polcról, közvetlen hatást gyakorolnak a piacra és a gyártókra.

Hogyan alakult a vevővel való kommunikáció? Változtak a kommunikációs csatornák?

Egy élelmiszertermék esetében az egészségügyi aspektusok meghatározó jelentőségűek, de ugyanilyen fontos az étel élvezete, az íz élmény. Hiába tudják az emberek, hogy a saláta fogyasztása egészséges, ha nem tudják megfelelő módon elkészíteni, nem okoz elég élményt, akkor nem fogják fogyasztani. A fenntartható eredmény elérése érdekében az evés örömét helyeztük a középpontba, ezért üzemeltetjük a www.salatazz.hu honlapunkat is, ahol tippekkel,
receptekkel is segítjük, hogy egyébként nem „salátázó” kultúránkba minél inkább beépüljön ez az étel.
Az internet, a közösségi média lehetőséget ad a tudatos fogyasztóknak arra, hogy információt gyűjtsenek a gyártókról, a termékekről, és azon cégek termékeit fogyasszák, akik meggyőzték őket korrekt tevékenységükről.

Milyen trendváltozások figyelhetők meg a márkaépítésben? Mit terveznek ebben az évben?

Az elmúlt négy év eredményei azt mutatták, hogy vevőink, fogyasztóink még jobban megszerettek minket, értékelik azt az energiát és lelkesedést, amit a termelésben és a piacon dolgozó kollegáink a munkájukba belevisznek.
Fogyasztói bázisunk erősödik, tavaly harmadjára is megkaptuk a Superbrands díjat, elnyertük a Tesco európai beszállítói minősítést, a Fruit Logistica innovációs termékdíjat, McDonald’s-elismerést az elmúlt sok év jótékonysági aktivitásai miatt, a Pro Facultate díjat a Corvinus Egyetemtől az oktatásban vállalt szerepünkért. Mesekönyvet és Salátamánia címmel zenei CD-t adtunk ki és még sorolhatnám.
Visszatekintve nem is tudom pontosan, hogy csináltuk meg mindezt.
Személyes tapasztalatom az, hogy a rendezvényeken mosolygó hostesseink segítségével kiadott sok százezer kis adag friss saláta kóstolásának élménye sokszorozódik a piacon. Bárhova megyek, a benzinkúttól a pékig, ismernek bennünk, fogyasztják termékeink, vagy már hallottak rólunk, és jókat hallottak.
Fő irányvonalaink nem változnak, kisebb arányeltolódások lesznek: az online aktivitásunk erősödik, CSR tevékenységünkben pedig kiemelt szerepet kap a Bátor Tábor önfeláldozó munkájának segítése. Miközben salátát termeltetünk, dolgozunk fel és értékesítünk, továbbra is számos fontos értéket fogunk közvetíteni.

Forrás: Termékmix online