Több hazait veszünk a pandémia óta

Friss kutatásunkból kiderült, hogy a vásárlók több mint egyharmada 10 százalékkal többet is hajlandó fizetni egy termékért, ha az Magyarországon készült. A járvány ideje alatt megugrott azoknak a száma, akik több magyar árut vesznek. A fogyasztókat a hazai áruk kiválasztásában leginkább a védjegyek segítik. Ezek közül a Magyar Termék tanúsító védjegyet nevezte meg a legtöbb megkérdezett a magyar eredetet mutató jelölések közül.

- A hazai vásárlók egyre nagyobb arányban keresik az itthon készült árukat, ez pedig most fontosabb, mint a Magyar Termék védjegyrendszert működtető cég létrehozása óta eltelt 15 évben bármikor – emelte ki Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője a fogyasztói felmérést bemutató sajtótájékoztatón.

Az InnoFood Marketing Kft. által végzett friss kutatás eredménye azt mutatja, hogy a védjegyek iránytűként szolgálnak, hiszen a fogyasztó jellemzően a csomagoláson lévő védjegyek (84,2%) alapján tájékozódik a termék hazai eredetéről, ezzel szemben az ismert, magyaros hangzású márkanevet csak 32,8 százalék említi.

A reprezentatív online felmérés szerint a válaszadók 32,2 százaléka több magyar terméket vásárolt 2020-ban, a járvány alatt, mint korábban. Ebben az időszakban kiemelkedő volt a fiatal felnőttek (18-29 évesek) elkötelezettsége, a magyar termék vásárlási szokásaiknál pozitív tendencia bontakozott ki, közel felük (43,8%) több hazai terméket vásárolt.

A 2019-es kutatás alapján az eredetjelölő védjegyek közül kiemelkedően a Magyar Termék támogatott ismertsége volt a legnagyobb, 95,7 százalékos. Ezúttal kíváncsiak voltunk arra is, hogy spontán említésben hol helyezkednek el védjegyeink, hol tartunk most. A kutatás során arra kértük a fogyasztókat, hogy nevezzenek meg maximum öt olyan jelölést, ami számukra a magyar származást közvetíti. A válaszok önkitöltős felületen érkeztek és az eredmények azt mutatják, hogy a hazai eredetjelölések közül az első helyen a Magyar Termék, második helyen a Hazai Termék védjegy áll. Továbbá kiemelkedő eredmény, hogy a tavaly bevezetett #veddahazait védjegy is említésre került.

Két, tulajdonságaiban és árában megegyező termék közül a válaszadók 80,8 százaléka a magyart választja a külföldivel szemben. 36,6 százalékuk 10 százalék felárat is hajlandó fizetni a hazai termékért, és ez az arány 44 százalékra nő, ha a magyar származást védjegy igazolja az árun. Ebből következik, hogy a védjegynek közvetlen hozzáadott értéke van, jelentősen hozzájárul a vásárlási hajlandósághoz.

A megkérdezettek 25,8 százaléka viszont arról számolt be, hogy nem tudja megkülönböztetni a boltokban a hazai és külföldi árut. Ezért is fontos, hogy ismert jelölés mutassa a csomagoláson a magyar eredetet.

A hazai védjegyek ismertsége mellett a megítélésük is nagyon kedvező. Ha a vásárlók a Magyar Termék védjegyre gondolnak, hitelességgel és megbízhatósággal kötik össze. Emellett szeretik és pozitív benyomást kelt bennük > Fogyasztói tudatosság és érzelmi kötődés egyszerre jelen van.

A kutatás kitért a „Vedd a hazait! Védd a hazait!” kampányunk ismertségére is, kíváncsiak voltunk rá, hogy mennyire volt eredményes a tavalyi kommunikáció. A válaszadók háromnegyedéhez eljutott a Magyar Termék #veddahazait kampánya, 96,6 százalékuk támogatta a célját, hogy hazai termékek vásárlásával hazai munkahelyeket védhetünk meg. A #veddahazait kampány egyedülálló módon valamennyi hazai terméket gyártó vállalat számára csatlakozási lehetőséget biztosított. Ezt a válaszadók 84,4 százaléka megerősítette a megkérdezés során, hiszen egyetértett azzal a kijelentéssel, hogy a #veddahazait kampány minden magyar termék vásárlását támogatja, nemcsak a védjegyesekét.

Támogatás a kereskedelmi láncoktól is

Benedek Eszter szerint a gyártók mellett a kereskedelemi hálózatok is egyre aktívabban támogatják a magyar termékek értékesítését. Közülük a PENNY Markettel kötött először stratégiai együttműködési megállapodást a Magyar Termék Nonprofit Kft. még 2012-ben. Ennek eredményét jól mutatja, hogy a PENNY Marketnek már több mint 500 saját márkás árucikkén találhatják meg a vásárlók a Magyar Termék védjegyek valamelyikét. A hazánkban negyedszázada jelenlévő, országszerte több mint kétszáz üzletet működtető diszkonthálózat elsődleges célja az, hogy lehetőleg hazai beszállítókkal dolgozzon, teljes választékának közel 60 százaléka tőlük származik. Olyan termékkörök is vannak, ahol ez az arány meghaladja a 80 százalékot, mint például a tejtermékeknél, húskészítményeknél, frisshúsnál és az alapvető élelmiszereknél. Szinte minden kategóriájukban található idehaza gyártott áru, a Magyar Termék védjegyeseknél pedig külön jelzik ezt a tényt az akciós kiadványaikban, kommunikációs felületeiken. A Magyar Termék Nonprofit Kft.-vel való együttműködés évek óta nagyon szoros és ezt a jövőben is így tervezik.

A Magyar Termék védjegyrendszert működtető cég megalakulásakor, 15 éve azonban még a gyártókat sem volt könnyű meggyőzni a hazai eredet jelölésének fontosságáról. A nonprofit társaság maroknyi létrehozójának egyike a Detki Keksz Kft. volt, amelynek alapító-tulajdonosa szerint ők a kezdeti érdektelenség ellenére bíztak abban, hogy előbb-utóbb más cégek is a csatlakoznak. Pavlova Olga úgy látja, hogy a legjobb ösztönző a siker, márpedig a Magyar Termék 15 év alatt kiemelkedően a legismertebb és legelismertebb eredetjelölő védjeggyé vált Magyarországon, és folyamatos fejlesztésével újabb és újabb gyártókat tudnak meggyőzni a védjegy megszerzésének fontosságáról.    

Használd, komposztáld! – erre buzdít az egyedi, természetes anyagokból komposztálható szívószálat és evőeszközöket készítő Vilhemp jelmondata. A közeljövőben törvényileg is tiltott, egyszerhasználatos műanyag eszközök fenntartható természetes rostszál alapú alternatíváját kínáló cég nemrég vált védjegyhasználóvá. „Olyan megoldást kerestünk, ami megfelel a modern életvitel igényeinek, ugyanakkor a fenntarthatóságnak is eleget tesz. Így született meg a Vilhemp alapanyaga, mely kizárólag természetes eredetű összetevőket tartalmaz. Kifejezetten hazai termesztők növényeit felhasználva, hazai technológiával készítjük el egyre bővülő termékkínálatukat az általunk kifejlesztett alapanyagból. Innovatív, feltörekvő vállalkozásként fontos számunkra, hogy kifejezzük elkötelezettségünket a hazai cégek sikere iránt. Ezért is örülünk, hogy a Hazai Termék védjeggyel erősíthettük vásárlóink bizalmát termékeinkben” – mondta el Rédey Soma, a Vilhemp Kft. alapítója.

Az egyik legújabb védjegyhasználó a Maci kávét gyártó Multi-Cikória Kft., melynek elődje, a Franck még 1822-ben alakult, és 1911 nyitotta meg cikóriafeldolgozó és pótkávégyártó üzemét a mai Jánossomorján. A gyárat ma működtető vállalat 2021-ben teljesen magyar tulajdonba került, azóta dolgoznak a márka újjáépítésén. Az új csomagoláson a frissen elnyert védjegy is megjelent a dobozokon. „Az új csomagolással azt is jelezni akartuk a vásárlóknak, hogy továbbra is megbízhatnak a nagymúltú és most megújuló gabonakávéinkban. Ezért is tartottuk kiemelten fontosnak, hogy elnyerjük a Hazai Feldolgozású Termék védjegy használatát” – emelte ki Horváthné Dr. Németh Szabina, a cég kereskedelmi vezetője. A jövőben szeretnének minden kezdeményezésben együttműködni a Magyar Termék Nonprofit Kft.-vel, amivel még közelebb hozhatják a hazai termékeket a vásárlókhoz.