Válságálló megoldások az AGÓRA konferencián

Továbbra is az élelmiszer- és az energiaellátás biztonságának garantálása a kormány egyik legfontosabb feladata – jelentette ki Nobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára az Agóra szakmai konferencián. Hollósi Dávid, az MKB Bank, Takarékbank agrár- és élelmiszeripari üzletágának ügyvezető igazgatója elmondta: elemzésük szerint 2022 őszén várható az élelmiszerárak tetőzése. Nagyon drága lesz az élelmiszer, de hiánytól nem kell tartani.

A Magyar Termék Nonprofit Kft. által immár nyolcadik alkalommal megrendezett Agóra konferencián több mint 150 védjegyhasználó cég képviselői vettek részt. Az Esztergomban megtartott eseményen elemzéseket hallgathattak meg az infláció alakulásáról, az emelkedő energiaárak kivédésének lehetőségeiről, a munkaerőpiaci helyzetről, valamint az online kereskedelem tendenciáiról. A kerekasztal-beszélgetésekben pedig megismerhették a gyártók és kereskedők tapasztalatait is.

 

„Hiszünk a tudásmegosztásban, amely a mostani nehéz időkben is sikeresebbé teheti az élelmiszeripari cégeket és a kereskedőket” – üdvözölte a megjelenteket Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője. A védjegyes termékek száma a 2021-es 4500-ról 5000-ra, az ezeket előállító cégek száma pedig 200-ról 220-ra növekedett – osztotta meg a legfrissebb adatokat. Emlékeztetett arra is, hogy a közös finanszírozású marketing válságálló erejű.

 

Agrárminisztérium: a hazai élelmiszerláncok bizonyítottak

Nobilis Márton államtitkár előadásában kiemelte: a hazai élelmiszerláncok az eltelt hónapok nehézségei ellenére, a világjárvány alatt is bizonyították felkészültségüket a biztonságos működésre. Ebben szerepet játszott a hazai vállalkozások és a Nébih példás együttműködése is. Az elmúlt évek élelmiszeripari növekedését nemcsak megtartani, de gyorsítani is szeretnék, továbbá válságállóvá tenni az ágazat minden területét. Az eddigi adatok szerint a teljes ágazati árbevétel meghaladja a 4 ezer milliárd forintot, nyeresége pedig a többszörösére növekedett.

 

A 2021–2027-es források tervezésénél a kettős cél a hazai piacok visszaszerzése és az exportképesség fokozása volt. Ezen időszak európai uniós fejlesztési forrásokhoz biztosított 80 százalékos hazai társfinanszírozás történelmi léptékű fejlesztési lehetőséghez juttatja a magyar mezőgazdaságot. Csak a Vidékfejlesztési Programból 750 milliárd forintot különítettek el az élelmiszeripari fejlesztésekre.

 

MKB Bank, Takarékbank: soha nem volt ekkora teher az élelmiszer-vásárlás

Hollósi Dávid, a bank agrár- és élelmiszeripari üzletágának ügyvezető igazgatója arra figyelmeztetett, hogy az infláció nem rövid távú jelenség, számos élelmiszerben még a tavalyi alapanyagárat fizetjük meg. Az idei folyamatok további áremelést vetítenek előre. Az élelmiszerárak ugyanis 70 %-ban a fosszilis energiahordozóktól függenek, ezek ára pedig 2022 januárjától 25–400%-kal emelkedett.

 

Bár a jövedelemnövekedés eddig fedezte az élelmiszerár-emelkedést, de tény, hogy az élelmiszer-vásárlás soha nem volt akkora teher, mint jelenleg. Előrejelzésük szerint az árak tetőzése 2022 őszén várható. Ez viszont nem azt jelenti, hogy a termékek olcsóbbak lesznek, csak az áremelkedés üteme csupán lassul majd. Nagyon drága lesz az élelmiszer, de hiánytól nem kell tartanunk Magyarországon – hangsúlyozta.

 

Verseny a munkavállalókért – Energiamegtakarítási megoldások – Partnerség az online kereskedelemben

Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési igazgatója arról beszélt, hogy a hazai munkaerőpiac évente kb. 50 ezer fővel csökken. A munkaerő-tartalék alacsony szintű: nem vagyunk kiemelt célország a nemzetközi munkaerőáramlásban, ugyanakkor kb. 500 ezer magyar dolgozik külföldön. Az évente 20 ezer céggel és 1,5 millió álláskeresővel együtt dolgozó, 6 millió jelentkezést intéző cég vezetője úgy tapasztalja, hogy fokozódott a verseny a jó munkavállalókért.

 

Balogh-Fazekas Anita, az InFend Energy Kft. kiemelt ügyfélmenedzsere felvázolta, milyen megoldások lehetségesek az emelkedő energiaárak kivédésére, amelyhez országszerte végzett tanácsadással segítséget is nyújtanak. Bejelentette: a Magyar Termék Nonprofit Kft.-vel együttműködési megállapodást kötöttek, hogy energiapiaci kérdésekben támogatást nyújtsanak a védjegyhasználók számára. A Magyar Termék hírlevélben pedig energiapiaci információkat is szolgáltatnak.

 

Szórát Dávid Csaba, a Wolt Magyarország Kft. retail üzletfejlesztési vezetője ismertette az online kereskedelem új tendenciáit, valamint promóciós együttműködést ajánlott a hazai termékek gyártóinak.

 

Kerekasztal-beszélgetések gyártókkal, kereskedőkkel és elemzőkkel

Az első diskurzus résztvevői Antal Csaba (Pek-Snack), Kovács Krisztián (Sofidel Hungary) Noszlopy Zoltán (CBA) és Turcsán Tünde (GfK Hungária) voltak. A gyártókat és a kereskedelmet egyaránt sújtó árképzési nehézségekről, az drasztikusan megugró alapanyag- és energiaköltségekről, valamint a hatósági termékek okozta egyensúlytalanságokról osztottak meg adatokat és történeteket.

 

A második beszélgetésben Maczelka Márk (SPAR Magyarország), Simon Mátyás (Simon Gyümölcs), Szappanos Péter (Pápai Hús), Sallai Attila (Naszálytej Zrt.) és Szöllősi Réka (élelmiszer-politikai elemző) a klímavédelem és fenntarthatóság aktuális feladatait vették sorra. Valamennyien egyetértenek ezek kiemelt fontosságában, de úgy látják, a fokozódó gazdasági nehézségek közepette háttérbe szorulhatnak az ezzel kapcsolatos fejlesztések. Az elemző ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy rövid időn belül megjelenik az EU-ban az a védjegyrendszer, amely a háztartási gépek energiabesorolásához hasonló módon tájékoztatja a fogyasztót egy-egy termék ökológiai lábnyomáról, továbbá szigorítani fogják a zöldállítások ellenőrzését is. Ezekre fel kell készülni.

 

Átadták a Magyar Termék díjakat

A díjazottak: Gyulahús Kft. és Naszálytej Zrt. – az MT 2022. évi közösségi aktivitásainak legaktívabb résztvevői; MOMERT Zrt. – a védjegyek kiemelkedő külső kommunikációjáért; SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. – az MT védjegy elnyerését fókuszba helyező országos kampány szervezéséért; Trade Magazin – az MT védjegyek kiemelkedő médiatámogatásáért.

A Bankholding különdíja: Gyermelyi Zrt. – a hazai tésztagyártás piacvezető és innovatív integrációjának felépítésért.