Menü

2016. 04.07-08. FMCG TOP 2016 KONFERENCIA - MIT ÉR A VÉDJEGY, HA "MAGYAR TERMÉK"?

A „MAGYAR TERMÉK” Nonprofit Kft. több éve hagyományosan tavasszal szakmai napot szervez védjegyhasználóinak és partnereinek, mely az idei évben rendhagyó jelleggel az Élelmiszer FMCGTOP2016 konferencia (korábbi nevén Élelmiszer szaklap Szakma Napja) részeként került megtartásra. A rendezvény kiemelt támogatójaként jelentünk meg saját szakmai programrésszel.

Öröm számunkra, hogy számos védjegyhasználónk élt a felkínált kedvezményes részvételi lehetőségekkel, köszönjük, hogy ilyen sokan megtiszteltetek jelenlétetekkel.

 

Rövid összefoglaló, letölthető előadások:

Mit ér a védjegy, ha Magyar Termék?   

Hol tart most a Magyar Termék védjegy?
Milyen előnyöket nyújt a védjegyhasználat?

Előadók:
Benedek Eszter, Magyar Termék Nonprofit Kft., ügyvezető
Avramucz Attila, Univer Product Zrt., marketing bizottsági tag

A témát felvezető páros előadásban Benedek Eszter, a szervezet ügyvezetője röviden bemutatta a védjegyeket, kiemelte, hogy miért előnyös a szektorsemlegesség, az ismertség és elismertség kimagaslóan magas szintje a védjegyek esetében. Avramucz Attila röviden ismertette a kutatási adatokat, kitérve többek között arra, hogy nincs rangsor a védjegyek között (magyar, hazai és hazai feldolgozású termék), hiszen a fogyasztó nem ismeri a köztük lévő tartalmi különbséget, mindegyikről ugyanazt gondolja, mégpedig, hogy itthon készül. Szintén ezt támasztja alá az a tény is, hogy a kategóriák megoszlása a védjegyeket viselő termékek esetében csaknem azonos, kb. 30%. Fontos fogyasztói igény a védjegyekkel kapcsolatban, hogy akkor emelik ki kellőképpen a hazai termékeket, ha azok egyértelműen felismerhetők, egységesek és hitelesek. Az aktuális adatok alapján a védjegyhasználat folyamatosan növekszik: 145 védjegyhasználó csaknem 4000 terméke viseli a védjegyeket, melyek közül meghatározó az FMCG termékek aránya: 88%.  Az előadás második része a védjegyhasználat előnyeire koncentrált és megállapította, hogy FMCG termékek és "aktív" védjegyhasználat esetén biztos megtérülés érhető el. Miért is? Mert ez a védjegyrendszer a legismertebb, hiteles, jelentős kommunikációs megerősítést kap, meghatározó üzletláncok által támogatott és különösképpen, mert a védjegyhasználóknak olyan közösségi előnyöket nyújt, mint a kedvezményes közös beszerzések (pl. MOL, Telenor), kedvező kereskedelmi megjelenések és nyereményjátékok, lobbi-tevékenység, kapcsolatépítés lehetősége.

Összefoglalva a civil szervezet tevékenységének két fő iránya: a fogyasztó és a szakma, vagyis segíteni a fogyasztót a hazai termékek könnyű és egyértelmű felismerhetőségében - ezt pedig egységes jelöléssel lehet csak elérni. Másrészt egy folyamatosan bővülő védjegyhasználói kör mellett, a partnerek részére a szűken vett védjegyhasználaton túl további közösségi előnyök nyújtása, hogy az együttműködés valódi értéken alapuljon.

ELŐADÁS

 

Fordulópont a származási és minőségjelölő védjegyek megítélésében?

Friss kutatási eredmény!
A Magyar Termék védjegy magabiztosan vezeti a listát!

Dr. Szakály Zoltán, egyetemi tanár, Debreceni Egyetem

Az Egyetem által, 2016-ban vizsgált származás- és minőségjelölő védjegyek lényegesen jobb pozícióban vannak az egy évvel korábbi helyzetükhöz képest. A leggyengébb pont, akárcsak korábban, a jelölések spontán ismerete, ezen valamennyi védjegynek javítania kell. Bíztató ugyanakkor, hogy jelentősen javult a támogatott ismeret, a felárfizetési hajlandóság és a hitelesség. Ez pedig azt jelenti, hogy erősödőben van az ún. védjegyérték, ami az elmúlt években még nem volt mérhető szintű. Úgy tűnik, hogy fordulóponthoz érkeztünk; valamennyi védjegy javította pozícióját, és köztük a Magyar Termék helyzete kifejezetten stabilnak tekinthető: mind spontán (~30%), mind támogatott ismerete (~90%) kiemelkedő, előbbi a hasonló védjegyek közül egyedüliként ilyen magas ( következő a sorban mindössze ~5%). Fontos megemlíteni, hogy a spontán említések között megjelent a hazai termék védjegy is, mely szép eredmény 2012-es bevezetése óta. A magyar termék védjegy hitelessége úgy közel azonos a minőséget is tanúsító további jelölésekkel, hogy úgynevezett bázis védjegy, vagyis az eredeten és jogszabályi megfelelőségen túl kiválóságot nem követel meg.

ELŐADÁS

 

Mit mutat a gyakorlat a Magyar Termék védjegyrendszer használatáról? Mit gondol róla a gyártó és a kereskedő?

Kerekasztal-beszélgetés

Résztvevők:
Csúvár Csaba (Urbán és Urbán Kft.), Szentesi Sándor (Sole-Mizo Zrt.), Elek Ágnes (SPAR Magyarország), Noszlopy Zoltán (CBA Kereskedelmi Kft.), Dr. Szakály Zoltán ( a fogyasztó képviseletében)

Mind a kereskedők, mind a gyártók megállapították, hogy a korábbi évekhez képest jelentősen tisztult a piac, egyre kevesebb a védjegy és siker, hogy van közte olyan, amely ki tudott emelkedni. A Spar képviseletében Elek Ágnes elmondta, hogy a hálózatban 80% a magyar termékek aránya, az egyik legmagasabb az üzletláncok közül. Szerinte a védjegy hozzáadott értéket képvisel, kommunikációját támogatják azzal, hogy évente kétszer panorámaoldalas megjelenést biztosítanak a védjegyes termékek megjelenítésének az újságban.

Noszlopy Zoltán, a CBA kereskedelmi vezérigazgatója örömtelinek nevezte, hogy az elmúlt 10 év alatt sikeres lett a "magyar termék" védjegy történet, a gyártói és a kereskedelmi oldal is magáénak tudta. A tudatos fogyasztók száma egyre növekszik, ők biztosan keresik különféle jelöléseket a termékeken utaljon az, az eredetre vagy a beltartalomra. Sikeresnek ítéli a hálózatban szervezett közösségi védjegyes aktivitásokat, melyeket az üzlettérben plakátok és szórólapok kihelyezésének lehetőségével támogatnak. Továbbra is fontos terület a saját márka védjegyeztetése, felhívják a beszállítóik figyelmét, hogy ezt a jelölést használják, ezzel is segítve a fogyasztó tájékoztatását.

A gyártók részéről Szentesi Sándor, a Sole-Mizo Zrt. kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy 2013 óta használják a védjegyet. Kezdetben üzletlánci kérésre kezdték el, de az idő múlásával a saját brandre is kibővítették, már csaknem 70 termékükön szerepel. A védjegy jelentőségét elsősorban abban látja, hogy a magyar termékek iránt fogékony tudatos fogyasztó elérését elősegíti, a közösségi megjelenések során a magyar arculat kerül a  kommunikáció fókuszába.

Csúvár Csaba, az Urbán és Urbán Kft. képviseletében egyértelmű sikertörténetnek értékeli a védjegyhasználatot. 2013-ban csatlakozott, az ún. "magyar termék" rendelet megalkotása után, akkor amikor a fogyasztó már egyértelműen ismerte az érintett jelöléseket. Aktív védjegyhasználók, részt vesznek a közösségi megjelenésekben, mely anyagilag kedvező lehetőségeket biztosít és forgalomnövekedés eredményez. Üzletlánci tárgyalásaik során előnynek élik meg a védjegyhasználatot, a kereskedelem támogatja a védjegyes magyar beszállítókat.

Dr. Szakály Zoltán a fogyasztót képviselve bemutatta az aktuális kutatásuk során meghatározott  célcsoportot, vagyis azokat, akik keresik a védjegyeket: elsődleges élelmiszer beszerzők, egészség- és környezettudatos nők, magasabb iskolai végzettségűek és a magyar termékek iránt elkötelezett idősebb korosztály. Ún. életstílus csoport, akiknek egyszerre több érték is fontos, a minőséget keresik és bizakodásra ad okot, hogy éves szinten jelentős összeget, kb. 400 mrd forintot költenek csak élelmiszerekre. Az ő sikeres megszólításuk tovább javíthat a védjegyismertségi mutatókon.

FELVÉTEL A KEREKASZTAL-BESZÉLGETÉSRŐL